Za posledné roky sa online nakupovanie stalo veľmi populárnym. S týmto narastajúcim trendom však narastá aj počet podvodných e-shopov, ktoré sa mnohokrát na prvý pohľad nelíšia od tých osvedčených.
Len v rámci nášho vlastného prieskumu (Advokátskej kancelárie Bukovinský & Chlipala), v ktorom sme sa zamerali na segment obuvi, sme k 30.08.2022 identifikovali viac ako 60 podvodných e-shopov, ktoré zneužívajú mnoho známych značiek.
Posúďte sami:
Samozrejme, nejde o vyčerpávajúci zoznam. Nové podvodné e-shopy priebežne vznikajú, iné zanikajú. Existuje však niekoľko spoločných charakteristických znakov, ktoré by mal každý spotrebiteľ – či skôr potenciálna obeť podvodu – pri ich prípadnej návšteve zohľadňovať a ktoré by ho mali varovať.
Podvodné e-shopy väčšinou ponúkajú produkty známych alebo luxusných značiek, o ktoré je na trhu záujem. Ako je zrejmé z vyššie uvedeného prehľadu, už domény, na ktorých sú ich webové stránky prevádzkované, obsahujú názov známej značky, aby tak prilákali spotrebiteľov. Väčšina týchto značiek predstavuje registrované ochranné známky. Až absurdne vyznieva e-shop na doméne https://www.adidas-justdoit.sk, ktorá obsahuje až dve ochranné známky, z ktorých každá patrí inej, konkurenčnej spoločnosti (Adidas a Nike).
Na webových stránkach nájdete dokonca aj originálne logá (značky) a fotografie originálnych produktov, ktoré boli neoprávnene prevzaté z originálnych katalógov. Niektoré podvodné e-shopy majú dokonca vytvorené fanúšikovské stránky na sociálnych sieťach s falošnými recenziami. Tieto prvky môžu na spotrebiteľov pôsobiť veľmi zavádzajúco.
Pri nakupovaní treba byť obozretný, vždy si preveriť hodnotenia e-shopu a všímať si najmä:
- chýbajúce obchodné podmienky
- nedostatočné informácie o ochrane súkromia spotrebiteľov;
- chýbajúca identifikácia obchodníka (obchodné meno, sídlo, IČO),
- nefunkčný kontaktný formulár;
- podozrivo nízke ceny a doprava zdarma len pri objednávke za, naopak, neprimerane vysokú cenu (väčšinou viac ako 150-200€);
- gramatické chyby, nepresné skloňovanie, bez diakritiky a väčšina slov začína veľkým písmenom;
- nákup často len po registrácií na danej webovej stránke;
- platba spravidla len platobnou kartou a bez indikácie štandardnej úrovne bezpečnosti platieb prostredníctvom 3D Secure;
- falošné recenzie s nesprávnymi a irelevantnými údajmi;
- podozrivá „šablónová“ zhoda jednotlivých webov;
- tovar nebýva najčastejšie dodaný vôbec alebo býva dodaná len bezcenná náhrada (šál, čiapka a pod.)
Môže sa tiež stať, že danej web stránke tiež chýba SSL certifikát, čo znamená, že web je nezabezpečený. Spoznať to možno podľa chýbajúceho reťazca „https“ pred začiatkom webovej adresy. Ako však vidno z uvedeného indikatívneho zoznamu podvodných e-shopov, tento bezpečnostný nedostatok už býva spravidla odstránený.
Ak sa už stanete obeťou podvodného e-shopu a platili ste kreditnou kartou (pozor, nie obyčajnou debetnou kartou), máme pre Vás dobrú správu. Pri platbe kreditnou kartou vám totiž banka, resp. vydavateľ kreditnej karty vynaloženú sumu vráti späť po nahlásení takejto transakcie. Keďže cez platobnú bránu mohli byť zneužité aj údaje z platobnej karty (vrátane debetnej karty), odporúčame zároveň znemožniť online platby kartou, prípadne túto kartu úplne zablokovať a požiadať o vydanie novej platobnej karty. V prípade, že podvodný e-shop umožňoval aj iný spôsob platby (napr. PayPal, resp. platobná brána banky), určite je potrebné platbu čo najskôr reklamovať.
Identita obchodníka (páchateľa) zvyčajne nie je verejne známa a bez náležitého vyšetrovania ju nebude možné odhaliť. Opísané podvodné konanie potenciálne môže vykazovať znaky niektorých trestných činov. Do úvahy prichádza najmä trestný čin podvodu (§ 221 Trestného zákona), trestný čin poškodzovania spotrebiteľa (§ 269 Trestného zákona), trestný čin nekalých obchodných praktík voči spotrebiteľovi (§ 269a Trestného zákona), ako aj trestný čin porušenie práv k ochrannej známke, označeniu pôvodu výrobku a obchodnému menu (§ 281 Trestného zákona). S ohľadom na niektoré spoločné znaky viacerých podvodných e-shopov, najmä rovnaký registrátor domény, rovnaká štruktúra webstránky, ako aj viaceré indície smerujúce do zahraničia, nie je vylúčené, že mohlo dôjsť aj k spáchaniu trestného činu založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny (§ 296 Trestného zákona). Vyšetrovanie takejto trestnej činnosti je však zdĺhavé, vyžaduje značnú erudíciu a efektívnu medzinárodnú spoluprácu.
Najrýchlejším spôsobom eliminácie podvodných e-shopov sa podľa názoru právnikov z advokátskej kancelárie Bukovinský & Chlipala (https://www.bch.sk/) javí riešenie cez tzv. doménové ADR podľa Pravidiel alternatívneho riešenia sporov (https://adr.eisionline.org/sk/). Na základe návrhu majiteľa dotknutej značky (ochrannej známky) môže expert Centra ADR už do 2-3 mesiacov svojim odborným rozhodnutím nariadiť prevod domény na majiteľa, ktorý následne podvodný e-shop zruší. Ide o veľmi efektívny nástroj vymáhania práv z ochranných známok, ktoré je priam určené na prípady zneužitia známych značiek. Jeho obmedzenia však spočívajú v tom, že
- doménové ADR musí iniciovať majiteľ tej-ktorej dotknutej značky a nemožno ho tak realizovať plošne na všetky zistené podvodné e-shopy;
- po nariadení prevodu domény sa podvodný web môže jednoducho „presťahovať“ na inú doménu, napr. s jemne pozmeneným názvom, ktorý tiež môže obsahovať danú značku, takže celý proces by bolo potrebné zopakovať;
- doménové ADR nemožno použiť na tie podvodné e-shopy, ktoré sú prevádzkované na doménach neobsahujúcich názov značky, i keď by sa značka objavovala v obsahu domény.
Ďalší spôsob odstránenia podvodných e-shopov, ktorý by podľa názoru právnikov z advokátskej kancelárie Bukovinský & Chlipala, prichádzal do úvahy je súdny zákaz vydaný proti hlavným poskytovateľom internetového pripojenia ako technickým sprostredkovateľom porušovania práv duševného vlastníctva. Platia tu však prvé dve obmedzenia uvádzané vyššie v súvislosti s doménovým ADR. Do budúcna by bolo žiadúce, aby aktívnu legitimáciu na podanie takejto žaloby proti technickým sprostredkovateľom mali aj spotrebiteľské združenia. Padlo by tak prvé vyššie uvedené obmedzenie spočívajúce v tom, že žalobu môže podať len majiteľ dotknutej značky.
Tento článok čítate vďaka autorom z Advokátskej kancelárie Bukovinský & Chlipala (www.bch.sk)
Vyjadrite váš názor v komentároch