Niekoľkoročné pôsobenie v oblasti prevencie, prednáškové turné medzi učiteľmi po celom Slovensku, debaty s učiteľmi v rámci prednášok na školách a workshopov, výmeny názorov v diskusných skupinách vyprofilovali rad poznatkov z oblasti fungovania prevencie a zvlásť v oblasti prevencie IT kriminality a informačnej bezpečnosti.
Skúsim zhrnúť niekoľko základných problémov o ktorých sa dá rozpútať určite veľmi dlhá diskusia:
- nedostatočná úroveň znalostí zo strany pedagógov
- nízka (mierne sa zlepšujúca) úroveň základných princípov preventívneho správania zo strany študentov/žiakov
- problematická spolupráca s rodičmi často limitovaná limitovanými znalosťami rodičov o téme
- diskutabilná podpora zo strany zriaďovateľov
- nedostatok koncepčných materiálov
- nedostatočné materiálne (finančné) zabezpečenie pre realizáciu aktivít zameraných na prevenciu
V rámci príprav na konferenciu TEDx Košice sme zorganizovali prieskum medzi preventistami na školách. Výsledky určite nemožno pokladať za reprezentatívne, ale poukázali ná základné tendenčné problémy, ktoré naznačujú akým smerom by sa mal uberať ďalší vývoj prevencie. Nasledujúce grafy hovoria sami za seba.
Dlhodobo indikovaným problémom je nízka podpora zo strany zriaďovateľov. Preventisti na školách identifikujú podporu v tejto oblasti prevencie ako silne nedostatočnú. Aktivity poriadané pre zvyšovanie kvalifikovanosti pedagógov resp. pre žiakov sú zo strany zriaďovateľov väčšinou živelné, náhodné a z pohľadu počtu ich výskytov v celoslovenskom meradle skôr ojedinelé.
Graf: Hodnotenie podpory zo strany zriaďovateľa (1=žiadna, 5=vynikajúca)
Len pre ilustráciu – v prieskume Samospráva 2011 realizovanom v rámci samospráv bola identifikovaná podpora voči školám nasledovne:
Graf: Podpora prevencie zo strany samospráv (prieskum Samospráva 2011, Info consult)
Zaujímavý je názor na otázku koncepčnosti prevencie IT kriminality v školstve (vzdelávaní):
13% respondentov ju hodnotí ako koncepčnú a riadenú
83% respondentov ako živelnú
Uvedený prieskum dal aj rad zaujímavých námetov na zlepšenie spolupráce – pár citovaných názorov:
- školenie pre učiteľov firmou, ktorá sa v problematike vyzná – aspoň raz do roka na plenárnych rodičovských nadhodiť tému prevencie IKT odporučiť učiteľom aj rodičom pravidelne sledovať stránky, ktoré sa téme prevencie venujú – vo vlastnostnom záujme
- podpora pri organizovani seminarov pre rodicov a ich deti
- viem si predstaviť, žeby zriaďovateľ podporoval, resp. aj organizoval stretnutie občanov, rodičov s preventistami
- mohli by byť semináre a workshopy pre pedagógov, prípadne by bolo dobré, keby zriaďovateľ v spolupráci s niekým (myslím tým napr. organizáciu zaoberajúcu sa problematikou kyberšikanovania, prevencie IT kriminality) kto sa vyzná v tejto oblasti, vytvorili metodiku, dokument, avšak s praktickými radami, a nie zbytočnou teóriou
- u verejnosti široká osveta, v škole vzdelávanie a všímavosť, pri konkrétnych preukázaných prípadoch prísne postihy, pri opakovaných aj trestné
- a rad ďalších názorov
Možno zaujímavé názory pre kompetentých v samosprávach ako námet pre zahájenie diskusie na tému „Ako ďalej..“
Aký je Váš názor na túto tému? Podeľte sa oň v rámci diskusie.
Akože, nejdem sa vyjadrovať priamo ani na jednu, ani na druhú stranu, ale stačil mi komentár jednej pani učiteľky, ktorá vyučuje „výpočtovú techniku“, tak nazvala predmet. „Viete akých, mám ja šikovných žiakov? Muž podniká, tak mu spravili aj webovú stránku, čo sme doteraz nemali, lebo nám to nemal kto spraviť.“ Ako, všetci, čo sme to počuli sme ostali zarazení, že ona čo to vyučuje si nevie spraviť niečo o čom učí, resp. čo je predmetom výučby jej predmetu. Takže dovtedy, kým budú takýto „učitelia“ sa veľa v prevencii IT kriminality a celkovo vo výučbe IT nezmení.
Pri rozsahu práce, akú musí učiteľ zvládnuť, keď sa pripravuje na vyučovanie s využitím Internetu, je skoro nemožné venovať sa aj brutálne rýchlej oblasti IT bezpečnosti. Počítačová kriminalita je totiž vždy o krok vpredu pred tými, ktorí sa snažia jej zabrániť. Súhlasím však, že informácie by mali učitelia dostávať od odborníkov pravidelne a zmyslupným spôsoborm. A rozhodne by mala existovať stránka ako http://www.hoax.cz, kde by sa dali aktuálne overiť hoaxy, spamy, rôzne listy o dedení rozprávkového majetku, čierne sanitky a diktovanie hesiel „úradníčke“ z banky :)))
Práve z uvedeného dôvodu začal tím profesionálov v oblasti IT bezpečnosti a prevencii kriminality vo svojom voľnom čase budovať tento portál – aby tak zjednodušil prístup ku kvalifikovanym informáciám potrebným pre prevenciu, vytvoril platformu pre výmenu skúseností i názorov a poskytol možnosť získania odbornej rady
Ako je stanovená a ako je meraná kvalifikácia učiteľov informatiky, najma na základných školách?
Ktosi múdry povedal, že lepšie než nakŕmiť hladného pocestného, je naučiť ho chytať ryby… Preto vznikol aj tento portál.