„Bazoš zas a znova“ alebo „podvodníci stále skúšajú“

Podvody s inzertnými portálmi nie sú novinkou a určite o nich nemôžeme tvrdiť, že sú neškodnou zábavou. Téme sme sa venovali už niekoľkokrát, a tak sme ochotne prijali oslovenie od mladého muža z Liptova, ktorý sa s čitateľmi nášho portálu rozhodol podeliť o svoju skúsenosť. Meno autora na jeho žiadosť nezverejňujeme.

Prvý záujemca

Inzerát, prostredníctvom ktorého som chcel predať svoje nové nepremokavé topánky, som vytvoril na internetovom obchode „Bazos.sk“ 20.8.2025 približne o 19:00.

V krátkej dobe od zverejnenia tohto inzerátu mi ( cca. do 20 min.) prišiel mail od prvého záujemcu s otázkou: „Dobrý deň, predávate to ešte?(pozn. red.: Klasická prvotná otázka väčšiny inzertných podvodov.). Na mail som hneď odpovedal: „Dobrý deň, áno, stále sú na predaj“.

V priebehu nasledujúcich dní ma kontaktovalo niekoľko záujemcov, pričom všetky konverzácie mali veľmi podobný scenár. Rozhodol som sa celý priebeh komunikácie s jednotlivými záujemcami zdokumentovať a prispieť tak svojím dielom k šíreniu informácií pomáhajúcich v boji proti podvodom.

V odpovedi na mail od prvej záujemkyne som napísal svoje telefónne číslo, ktoré bolo uverejnené aj v inzeráte, adresu, na ktorej ma môže kuriér zastihnúť (adresa mojej roboty), spoločne s celým menom a priezviskom. Tiež som jej poslal číslo účtu, aj keď to nepožadovala, ale písala, že to zaplatí dopredu, a preto som usúdil, že mi to pošle priamo na účet. Na nasledujúcej fotke som chcel poukázať na to, že neodpisuje ani z rovnakého mailu ako z ktorého písala z Bazoša – chýba tam bodka za písmenami „av“.

Následne som pisateľke poslal nasledujúcu fotku z danej stránky a doslovne som ku tomu napísal poznámku: „Problém je v tom, že to požaduje údaje, ktoré nemám pri sebe, takže to nemôžem teraz spraviť“.

Na danú poznámku som odpoveď už nedostal a naša konverzácia skončila. Zaujímavosťou bolo, že v čase spisovania tohto dokumentu (cca. po 5 dňoch) bol odkaz nedostupný.

Druhý záujemca

Komunikáciu som zdokumentoval iba snímkami komunikácie bez ďalšieho popisu a vysvetľovania. Snímky hovoria sami za seba a komentár by bol zbytočný.

Na tieto správy som už ďalej nereagoval.

Tretí záujemca

Rovnako bez komentárov.

Ďalší záujemcovia

Podľa mailu som na tieto správy už ani nereagoval a viac sa už neozvali.

Je zrejmé, že jednotlivé pokusy od rôznych záujemcov mali rovnaký základ a mechanizmus. Práve skutočnosť, že takmer rovnaké pokusy o komunikáciu prichádzali postupne v krátkom časovom slede, bola pre mňa jasným indikátorom podvodného jednania.

Verím, že moja skúsenosť sprístupnená cez portál preventista.sk pomôže ďalším pochopiť základný princíp prevencie – nad všetkým, čo prináša internet, nech je to akokoľvek hodnoverné a možno lákavé, treba v prvom rade porozmýšľať, lebo môže ísť o podvod. Používať, tak ako to uvádza preventista.sk často vo svojich článkoch, „zdravý sedliacky rozum“.

Vyjadrite váš názor v komentároch