Netiketa, alebo pravidlá správania vo virtuálnom prostredí
Výraz netiketa (netiquette) vznikol spojením a pozmenením slov „net“ – sieť a „etiketa“ – zásady
spoločenského správania. „Netiketa“ je teda súhrn pravidiel spoločenského správania, ktoré je
nanajvýš vhodné dodržiavať pri medziľudskej komunikácii v počítačových sieťach. Tento sieťový
bontón bol už popísaný v mnohých článkoch, väčšina z nich sa však sústredí len na komunikáciu
elektronickou poštou. Skúsme si však povedať niečo aj o etikete v chatoch alebo internetových
diskusiách.
Základné pravidlá komunikácie
Dodržiavajte všetky pravidlá slušnosti z normálneho života. Čo je nevhodné v bežnom osobnom
rozhovore, je nepochybne nevhodné v komunikácii prostredníctvom siete. Asi je zbytočné
spomínať, že ani v elektronickom rozhovore nie je vhodné byť ľudsky neslušný alebo vulgárny.
A pravdaže politika, náboženstvo a podobné rozporuplné témy by mali byť vedené s maximálnou
ohľaduplnosťou.
IM netiketa
„Instant messaging“ je komunikácia prostredníctvom textových správ posielaných cez počítačovú sieť
v reálnom čase. Na instant messaging jestvuje niekoľko rôznych názvov a množstvo rôznych aplikácií.
Aké sú špecifiká netikety v komunikácii cez IM?
Vždy požiadajte o povolenie začať rozhovor
Nezávisle od toho, že IM aplikácia väčšinou umožňuje zistiť stav prítomnosti protistrany, ešte pred
začatím rozhovoru sa spýtajte, či je v aktuálnej chvíli k dispozícii na rozhovor. Vzájomnú komunikáciu
je možné začať napríklad spôsobom: „Dobrý deň, smiem otázku?“, „Smiem Vás vyrušiť?“ alebo
„Ste momentálne dostupný?“, atď.
Predstavte sa
Nie každý Vás musí bezpodmienečne poznať a tak rovnako ako pri telefonickom rozhovore s
neznámou osobou, prvou vetou IM rozhovoru by malo byť Vaše stručné predstavenie sa.
Akceptujte požiadavku na nevyrušovanie
Pokiaľ má protistrana nastavený stav prítomnosti napr. na „Prosím nerušiť“, alebo „Momentálne
neprítomný“, rešpektujte to a v prípade potreby kontaktujte protistranu neskôr.
Majte dôvod na rozhovor
Pokiaľ nie ste s protistranou priatelia, nepíšte všeobecné správy typu „Ahoj, ako sa máš…“ s
očakávaním začatia konverzácie. Mali by ste mať mať relevantný dôvod na otázku, alebo začatie
konverzácie.
Buďte struční
Vyjadrujte sa efektívne. IM nie je určený na obsiahle a zložité rozhovory. Na dlhšie texty použite
e-mail, na dlhšie rozhovory telefón. Nezávisle od uvedeného , mnohé IM aplikácie obmedzujú
maximálny počet znakov, ktoré je možné odoslať v jednej správe.
Sledujte čo píšete
Do IM rozhovoru nenapíšte nič, čo by ste nenapísali mailom, alebo klasickým listom. Všetko, čo
napíšete, totiž môže byť uložené alebo preposlané ďalej, pričom nad týmto textom nemáte ďalšiu
kontrolu . Čo má zostať dôverné, nemalo by byť napísané ani do IM rozhovoru.
Nechajte protistrane čas na odpoveď
Vezmite do úvahy, že nie každý používateľ má rovnakú znalosť strojopisu. Konverzácia sa ľahko môže
stať zmätočnou, ak medzitým, čo protistrana odpovie, Vy napíšete ďalšie tri myšlienky.
Správajte sa obvyklým spôsobom
IM nie je určený ako náhrada serióznej komunikácie tvárou v tvár. Preto nepoužívajte IM na
konfrontáciu. IM nie je miestom na kritiku, alebo na karhanie.
Vyhnite sa žargónu
Podľa možnosti minimalizujte počet používaných skratiek a slangových výrazov. Známe skratky typu
BRB (be right back), NRN (no reply necessary), BTW (by the way) alebo LOL (laugh out loud) sú možno
vhodné na súkromné použitie, ale v pracovnom prostredí je vhodnejšie používať spisovnú reč.
Zvážte používanie emotikonov
Emotikony (tiež tzv. „smajlíky“) sú zaujímavým spestrením IM komunikácie tým, že vyjadrujú pocity
odosielateľa. Avšak nehodia sa pre každý rozhovor. Okrem toho, emotikon nemusí byť rovnako
pochopený odosielateľom aj prijímateľom.
Vyhnite sa nedbalej komunikácii
Používajte správnu štylistiku a vyvarujte sa pravopisným chybám. Nekritizujte ostatných za štylistické
a gramatické chyby.
Je lepšie, ak nevediete paralelne viacero rozhovorov
Buďte opatrní pri vedení viacerých rozhovorov v rovnakom čase. V instant messagingu je bežným
omylom, že používateľ odošle správu nesprávnemmu človeku. Najvhodnejšie je vyhnúť sa parelelným
IM rozhovorom.
Používajte stav prítomnosti
IM aplikácie majú zabudovanú funkciu nastavenia aktuálneho stavu prítomnosti používateľa
(tzv. „presence status“) . Používajte to ako elektronické odkazové lístky na oznámenie ostatným
používateľom, kedy budete dosiahnuteľní. Predvolená správa je napr. , „Momentálne nie som pri
svojom počítači “ („I am away from my computer right now.“), ale pokojne môžete byť aj kreatívnejší
napr. oznámením: „Prepáčte, momentálne sa Vám nemôžem venovať, čítam Dostojevského…“)
Nezatajujte sa
Nehrajte sa na skrývačku
Nepoužívajte IM na špehovanie prítomnosti iných ľudí. Ak ste pripojený a máte dôvod viesť rozhovor,
učiňte tak. Ak práve nemáte čas na rozhovovory, nastavte si stav neprítomnosti.
Nedajte sa vyrušovať
Ak nemáte čas na rozhovovor a napriek tomu sa s Vami niekto snaží nadviazať komunikáciu, bez
obáv a pocitu neslušného správania ignorujte „volajúceho“. Niektoré IM systémy majú na tento
zabudované aj špeciálne tlačítko, ktorým môžete korektne odmietnuť prichádzajúcu výzvu na
rozhovor.
Naučte sa ukončiť rozhovor
Rozhovor v instant messagingu nekončí tak jednoznačne, ako je zvykom napr. pri telefonickom
rozhovore. Ak protistrana zodpovedala vašu otázku a Vy nemáte ďalšiu, je rozhovor považovaný za
ukončený. Necíťte sa urazený, ak nedostanete odpoveď typu: „Ďakujem za rozhovor, dovidenia“. To
však nebráni, aby ste tak v rámci slušnosti učinili, prípadne, ak otázka bola smerovaná na Vás, aby ste
sa spýtali“ Môžem Vám ešte nejako pomôcť?“ (a pod.) a pokiaľ nie je ďalšia požiadavka, pozdraviť a
ukončiť IM reláciu.
Na záver
V duchu nepísanej internetovej etikety, ktorá je obdobná štandardnej komunikácii – buďte veľkorysí.
Ak v rozhovore chcete poukázat na niekoho chybu, dá sa to aj zdvorilo. Vhodnejšie však bude chyby
odpúšťať – veď aj Vy ich robievate. 😉 A to sme opäť naspäť v reálnom svete…
Vyjadrite váš názor v komentároch