Téma, ktorá ma priam pohltila, až natoľko, že som sa rozhodla zúčastniť s ňou aj na súťaži SOČ (stredoškolská odborná činnosť), zo začiatku to bola pre mňa iba „povinná jazda“ aby som si splnila zadanú úlohu a mala čo najlepšie hodnotenie v škole, no potom, keď som načrela do „tajomstiev imaginárneho sveta“ chcela som o nich oboznámiť aj iných mladých ľudí a tak som sa rozhodla pokračovať v tejto problematike a skúsiť šťastie aj na súťaži. Obrovským prekvapením, bolo pre mňa prvé miesto na Krajskom kole a o mesiac na to následne aj prvé miesto na Celoslovenskej súťaži SOČ. V tejto oblasti by som sa naďalej chcela vzdelávať a naďalej s ňou pracovať. Určite sa ňou bude zaoberať aj moja budúca bakalárska práca, čo je síce ešte ďaleko, ale už teraz sa na to veľmi teším.
V mojej práci som sa najviac zaoberala oboznámením mladých ľudí najmä študentov o kyberšikane a jej úskaliach. Oboznamovala som ich s „ňou“ najmä prostredníctvom prednášok na školách, vypracovaním informačných letákov, vytvorením blogu na facebooku, následným pridávaním článkov aj na osobnom profile, vytvorenia dotazníkov na výskum a natočenie aj vlastného filmu s názvom „Slečna naivná“, pre lepšie pochopenie následkov, kam až sa dá zájsť, keď nebudeme chrániť vlastnú bezpečnosť.
Definície kyberšikany sú rôzne, no ja sa najviac stotožňujem práve s touto :
- Kyberšikana je opakované násilné správanie prostredníctvom moderných komunikačných technológií, predovšetkým internetu a mobilu.
- Kyberšikana nemá za následok modriny ani pri nej netečie krv.
- Spôsobuje psychické traumy, rany, ktoré nie sú viditeľné, ale tak hlboké, a veľmi ťažko liečiteľné.
- Niekedy sú horšie ako tie telesné. Ničia identitu človeka, človek cíti sa ponížený, zničený a menejcenný.
Na ukážku výsledkov z môjho dotazníka som vybrala aspoň pár :
- Čo je to kyberšikana ? ( Odpoveď na túto otázku, bola ovplyvnená najmä tým, že na mojej škole, kde som robila výskum prebehli prednášky s odborníkom Jaroslavom Osterom, takže študenti vedeli čo je to kyberšikana, ale ako náhle som poslala dotazníky na iné školy, kde študenti tieto prednášky nemali, tak vôbec nevedeli odpovedať správne na túto otázku).
Ak ste sa niekedy stretli s kyberšikanou, povedali ste o tom niekomu ?
Myslíte si , že kyberšikana je trestný čin ?
Koľko času denne v priemere tráviš pri počítači ?
Otázok v dotazníku bolo 14. Na ukážku som vybrala tie, ktoré evokujú, že treba stále oboznamovať a apelovať hlavne na školy, aby dali viac priestoru na prevenciu IT kriminality, oboznámenia študentov o problémoch s kyberšikanou, zneužívaním údajov a o ochrane ich súkromia. Ja sa budem aj naďalej snažiť priniesť nové výskumy a informovať najmä študentov, pretože aj ja som študent a donedávna som o tejto problematike ani nevedela. A vzhľadom na rýchlu dobu plnú počítačov, tabletov, mobilov všade s prístupom na internet je naozaj potrebné o tom neustále hovoriť.
Oľga Šidová
Aký je Váš názor resp.skúsenosť? Je problematika kyberšikanovania čiste doménou detského sveta, ale zasahuje aj dospelých?
Podľa môjho názoru by sa tejto novodobej forme šikanovania, ktorá prevláda najmä medzi mládežou mala venovať čoraz väčšia pozornosť, nakoľko pri nej môže dochádzať k ťažkým psychickým ujmam, nakoľko adresáti týchto kyber atakov si buď vôbec neuvedomujú, čo môžu druhej strane spôsobiť, alebo to robia zámerne, ale v ich veku nevedia zhodnotiť, aký to bude mať dopad.
Myslím si, že práve táto forma šikanovania je veľkým rizikom. Je ťažko odhaliteľná. Na internete deti nepristihnete pri tom ako napr. niekoho ťahajú za vlasy či po niekom kričia, preto je veľmi ťažké zistiť, že takáto šikana prebieha a vôbec si myslím že ja veľkým orieškom zistiť kto je za ňou, kto je „strojcom“ toho šikanovania danej osoby. Neviem si predstaviť ako by sa dalo tomuto zamedziť, ale myslím, že začať treba pri rodičoch a kontrole ich detí a zároveň aj pri vzdelávaní deti.
suhlas, je to však fenomén, kde je potrebné venovať pozornosť nie len rozvíjaniu vedomosti detí, ale aj dospelých a to či už rodičov, ale rovnako aj učiteľov a širokej verejnosti
10% si mýli kyberšikanu s kybernetikou? A to sú skreslené – prilepšené údaje?
Pre mňa, ako matku, tak aj ako pedagóga či bežného užívateľa virtuálneho priestoru je to dosť desivý fakt. Jasný signál, že prevencia je na mieste a viac než potrebná.
Kyberšikana ako novodobé psychické násilie ? Viac trefný názov sa už vymyslieť nedal. Prevencii kyberšikane a kyberkriminality sa na školách venuje minimum času. Vyštudoval som SPŠ J.Murgaša v B.Bystrici. Škola, ktorá sa už z môjho pohľadu mení na IT školu nie na elektrotechnickú, kopa odborných IT predmetov, sieťové a serverové technológie, softvérové aplikácie, programovanie… Za 4 roky sa ani jedna jediná 45 minútová hodina nevenovala bezpečnosti v IT. Nikto nám nepovedal ako sa brániť pokiaľ nám niekto ukradne profil, ak nás bude niekto šikanovať na webe, ako si založiť silné heslo a pod. Keď sa týmto dvom témam nevenuje pozornosť na IT škole, ako sa môže venovať na základných školách, kde často krát pripadá 1 počítač na 100 žiakov? Ako môžu vzdelávať deti v oblasti prevencie IT kriminality a kyberšikany ľudia, ktorý sami sebe nedokážu vytvoriť kvalitné heslo do mailovej schránky? Podľa mňa treba začať najskôr vo vzdelávaní učiteľov a až potom vo vzdelávaní detí, pretože poznáte to – “ Dajte človeku rybu a nasýtite ho na deň. Naučte ho chytať ryby a nasýtite ho na celý život „. Pokiaľ MY PREVENTISTI urobíme jednu prednášku pre 50 detí, naučíme niečo 50 detí. Ale pokiaľ urobíme prednášku pre 50 učiteľov, a každý z nich niečo naučí 50 detí, bude to mať určite väčší efekt. Druhá vec – podporí škola niečo takéto ? Zaujíma sa vôbec vedenie školy o to, aby sa žiaci vzdelávali v tejto oblasti?
bolo by zaujímavé poznať názory učiteľov, akú formu vzdelávania v problematiky IT kriminality/rizík a následnej podpory by považovali za najoptimálnejšiu a najefektívnejšiu
ako je mozno zistit z prieskumu, ktory bol spracovany pre pracu SOC o kybersikane, stale iba male percento studentov by v pripade, ze sa o tom dozvedia to niekomu povedali !?! a tu vidim ohromny nevyplneny priestor pre pracu so studentmi prip. detmi pri sireni osvety a prevencie. pokial sa o tom nebude hovorit, bude sa to stale drzat „pod pokrievkov“ a tato bariera sa nezbura ci nepreklenie budeme sa o tom stale bavit iba v teoretickej rovine, a to vzhladom na rozvoj novych technologii neprinesie pre spolocnost nic dobre …
treba deti nabadat aby o tomto „fenomene“ rozpravali …
[…] Na ukážku som vybrala tie, ktoré evokujú, že treba stále oboznamovať a apelovať hlavne na školy, aby dali viac priestoru na prevenciu IT kriminality, oboznámenia študentov o problémoch s kyberšikanou, zneužívaním údajov … […]