V tejto časti článku by som sa rada zamerala na riziká ICT – informačných a komunikačných technológií. Nakoľko náš výskum bol skutočne obsiahli, rada by som poukázala na pár alarmujúcich výsledkov, ktoré z nášho výskumu vyplynuli.
Práve pre adolescentov je podstatné zapojiť sa a byť v neustálom kontakte s kamarátmi či spolužiakmi – práve to je zdrojom ich sebavedomia a pocitu samostatnosti (Macek, 2003). V rámci vrstovníckych vzťahov sa snažia adolescenti rozvíjať svoje schopnosti komunikácie a interakcie, čo sa premieta aj do online sveta. Sociálne siete nám poskytujú neskutočne veľa možností ako šíriť informácie/dáta, či už v podobe správ, fotografií, emailov a v neposlednom rade aj videí. Internet taktiež pomáha nadväzovať a udržovať sociálne kontakty, vďaka čomu poskytuje online svet možnosť dosiahnuť lepšie sociálne pozície a pocity vlastnej hodnoty – hlavné atribúty, ktoré sú pre adolescentov v ich vývojom období veľmi potrebné.
Experimentovanie s rôznymi rolami a skúšanie toho, kým by človek mohol byť, je taktiež neoddeliteľnou súčasťou dospievania (Erikson, 1968). Internet však poskytuje slobodný priestor, kde k takémuto skúšaniu môže dôjsť a to anonymne a bez negatívnych následkov. Online disinhibícia znamená stratu zábran v komunikácii a väčšie „odviazanie“, ktoré by sa v offline svete mohlo zdať už príliš (Suler, 2004; Willard, 2005).
Pre lepšie znázornenie danej problematiky sme vybrali pár výsledkov z nášho výskumu:
Graf č. 1: najpoužívanejšie sociálne siete u adolescentov
Graf č. 2: Čas strávený online u adolescentov
Graf č. 3: Zverejnenie osobných fotografií bez súhlasu
Graf č. 4: Požiadanie o osobné stretnutie človeka, ktorého adolescenti poznali iba cez internet
Graf č. 5: Prijatie pozvania o osobné stretnutie s človekom, ktorého adolescenti poznali iba cez internet
Online aktivity
Následne sme sa zaujímali o online aktivity vykonávané cez mobilný telefón, ktorým sa adolescenti venujú najčastejšie
Činnosti vykonávané cez mobilný internet | A / (A)% | B / (B)% | C / (C)% | D /
(D) % |
E/ (E)% | F / (F)% | |||
Vypracovanie domácich úloh do školy | 32 | 67 | 69 | 107 | 55 | 85 | |||
% | 8,43% | 16,14% | 16,63% | 25,78% | 13,25% | 20,48% | |||
Hľadanie potrebných informácií | 12 | 36 | 22 | 67 | 78 | 200 | |||
% | 2,89% | 8,67% | 5,30% | 16,14% | 18,80% | 48,19% | |||
Surfovanie (zábava) | 16 | 9 | 12 | 18 | 37 | 323 | |||
% | 3,86% | 2,17% | 2,89% | 4,34% | 9,92% | 77,83% | |||
Hranie online hier | 160 | 58 | 40 | 45 | 39 | 73 | |||
% | 38,55% | 13, 98 % | 9,64% | 10,84% | 9,40% | 17,59% | |||
Sociálne siete (Facebook, Instagram …) | 16 | 12 | 11 | 18 | 26 | 332 | |||
% | 3,86% | 2,89% | 2,65% | 4,34% | 6,27% | 80,00% | |||
Sťahovanie filmov | 168 | 91 | 78 | 30 | 26 | 22 | |||
% | 40,48% | 21,93% | 18,80% | 7,23% | 6,27% | 5, 30 | |||
Sťahovanie hier | 159 | 118 | 77 | 25 | 13 | 23 | |||
% | 38,31% | 28,44% | 18,55% | 6,02% | 3,13% | 5,54% | |||
Sťahovanie hudby | 54 | 74 | 114 | 77 | 41 | 55 | |||
% | 13,01% | 17,83% | 27,47% | 18, 55 % | 9, 88 % | 13,25% | |||
Online zoznamky | 372 | 16 | 6 | 5 | 4 | 12 | |||
% | 89, 64 % | 3, 86 % | 1,45% | 1,20% | 0,96% | 2, 89 % | |||
Mapy, navigácie | 124 | 143 | 87 | 38 | 14 | 9 | |||
% | 29, 88 % | 34, 46 % | 20, 96 % | 9,16% | 3,37% | 2,17% | |||
35 | 86 | 76 | 85 | 46 | 86 | ||||
% | 8,43% | 20,72% | 18,31% | 20,48% | 11,08% | 20,72% | |||
N | 415 |
Vysvetlivky:
A – Nikdy
B – 1x – mesačne
C – 1 – 4x mesačne
D – 2 -3x týždenne
E – 4 – 6x týždenne
F – Každý deň
Zaznamenávame množstvo prípadov začínajúceho patologického hráčstva online u adolescentov a taktiež sa neskutočne prehlbuje závislosť na sociálnych sieťach a na samotnom internete. Aj keď je internet v našom živote veľmi nápomocný, taktiež môže byť aj veľmi ničivý. Naučme našich adolescentov, ako správne využívať internet, ako si správne nadstaviť heslá a najmä, ako ho využívať s rozumom na to aby nám pomáhal a neškodil. Apelujem teraz najviac na školy, a hlavne na etickú výchovu a informatiku. Je tu veľká potreba sa o týchto problémoch s adolescentmi neustále rozprávať, na informatike ich naučiť, ako sa brániť pred takýmito útokmi zo strany agresorov na koho sa obrátiť ak k nim dôjde a hlavne ako ich nahlásiť aby sa to už nikdy neopakovalo. Taktiež zabezpečiť školských psychológov na školách a robiť preventívne programy na rizikové správanie sa na internete a hlavne skúsiť adolescentov zaujať aj inými aktivitami, ako je samotný internet.
Mgr. Oľga Šidová
Použitá literatúra:
Erikson, E. H. (2002). Identity: Youth and Crisis. New York: Norton, 1968.
Macek, P. (2003). Adolescence: Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál.
Suler, J. (2004). The online disinhibition effect. CyberPsychology & Behavior.
Willard, N. (2005). Educator’sguide to cyberbullying addressing the harm caused by online social cruelty.
Vyjadrite váš názor v komentároch